Week 2 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

13 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Hallo allemaal,

Er is alweer een week voorbijgevlogen! Wat gaat de tijd snel!
Allereerst: wij hebben hier heerlijk weer (in tegenstelling tot jullie als ik het weerbericht mag geloven). Bijna elke dag wordt het hier warmer dan 30 graden en schijnt de zon lekker :)

------------------------------------------------------------------------------

Dan de antwoorden op de vragen die ik heb gekregen van groep blue:
1) Welke taal spreekt u daar het meest?
Antwoord: Dat hangt af van met wie ik spreek. Met de 2 Nederlanders die bij mij in het huis wonen spreek ik Nederlands, met de studenten die alleen Engels kunnen spreken spreek ik Engels en met de studenten die Afrikaans en Engels spreken spreek ik meestal Afrikaans. Over het algemeen denk ik dat ik het meeste Afrikaans spreek.

2) Als u iets grappigs tegenkomt, wilt u dit dan fotograferen?
Antwoord: Ja natuurlijk! Wat bijvoorbeeld erg gek is hier, is dat er borden langs heel veel wegen staan die waarschuwen voor potholes (jullie mogen uitzoeken wat dat is). Ik heb een foto bij dit reisverslag gezet van zo'n bord.

3) Hebben ze in Zuid-Afrika spullen die wij hier ook hebben?
Antwoord: Ja hoor! Eigenlijk kan je hier alles kopen wat je in Nederland ook kan kopen (alleen typisch Nederlandse dingen als drop/stroopwafels zijn moeilijk te krijgen). Op de foto's van het huis waar ik woon kan je zien dat de spullen die hier staan erg lijken op de spullen die in een Nederlands huis zouden staan.

4) Wilt u een foto maken van de binnenkant van de auto?
Antwoord: Ja! Ik heb het toegevoegd aan dit reisverslag. Let eens goed op wat het verschil is met een Nederlandse auto.

------------------------------------------------------------------------------

Dan mijn week:

Op maandag heb ik les gehad over HIV/AIDS counselling. In Zuid-Afrika moet elke patiënt die een HIV test gaat laten doen van te voren en na afloop precies te horen krijgen van een psycholoog wat de gevolgen zijn van HIV, hoe dit te voorkomen is en hoe je kan leven met HIV. HIV is een erg gevoelig onderwerp hier (en ik denk ook in Nederland), waar veel mensen in ZA mee besmet zijn. Voor degenen die het niet weten, HIV zorgt ervoor dat je immuunsysteem steeds minder goed gaat werken, waardoor je lichaam je minder goed kan beschermen tegen ziektes. Uiteindelijk raakt je lichaam zo zwak dat HIV, AIDS genoemd wordt en zelfs simpele ziektes als griep dodelijk kunnen aflopen.

We hebben dit geleerd, omdat dit 1 van de taken zal zijn die we moeten doen op de Phelopepha trein. Van 4 t/m 15 april mogen wij mee op de trein om psychologische hulp te bieden aan mensen die normaal gesproken geen/weinig toegang hebben tot psychologische/medische zorg.
Voor een impressie van de trein (ook wel train of hope genoemd) zie: https://www.youtube.com/watch?v=NqUX-tCPNB8

Verder gaan we op het platteland workshops geven over verschillende onderwerpen, zoals hygiëne/opvoeding/gezond eten etc.

'S Avonds heb ik m'n tweede korfbalwedstrijd gehad en we hebben dit keer gewonnen!! 20-14! Het gaat steeds beter en ik vind het erg leuk! Jammer dat het maar zo'n kort seizoen is..... Ook kwam ik erachter dat ik eigenlijk geen korfbal speel, maar ringbal. In 1994 is korfballveranderd van naam in ringbal. Als je wilt zien hoe dit gaat, kan je kijken op:
https://www.youtube.com/watch?v=kNoa_4s1zOg
Volgende week speel ik de laatste poulewedstrijd en als we winnen gaan we volgens mij kwart-/halve- en finales doen.

Op dinsdag heb ik geleerd hoe ik het intakegesprek het beste kan uitvoeren. Het intakegesprek van een psycholoog/pedagoog is er om in een korte tijd, zoveel mogelijk informatie over de cliënt te krijgen. Dit was erg interessant! We hebben ook veel praktisch mogen oefenen.

Woensdag heb geleerd over cliënt gecentreerde therapie. Het ging dit keer over onder andere droomuitleg. Ik was de vrijwilliger, omdat ik toevallig gedroomd had die nacht en dat nog wist. Het was erg interessant en erg kwam uit dat ik heel graag mensen help en mijn familie het eerst om hulp zou vragen als ik dat nodig zou hebben. Klopt als een bus volgens mij!

Donderdag en vrijdag hebben we les gehad over oplossingsgerichte therapie. Dit had ik al op de CHE gehad, dus daarom wist ik al e.e.a.
Oplossingsgerichte therapie is een onderdeel van positieve psychologie en het ligt mij erg goed! In tegenstelling tot veel andere therapieën, richt het zich op de kwaliteiten van de cliënt en op de oplossing van het probleem i.p.v. het probleem zelf. Ik vind het erg fijn om de nadruk te leggen op die momenten waar het probleem zich niet voordeed en de cliënt er dan over te laten denken waarom het probleem er toen niet was. Wat was er allemaal anders, hoe voelde dat en hoe kunnen we dat weer bereiken? De schaalvraag en wondervraag kwamen weer ter sprake. De wondervraag is er om de cliënt te laten nadenken over de ideale situatie (wonderbaarlijk is het probleem er niet meer). Die situatie kan dan verder worden gedetailleerd en getracht te bereiken.

Vrijdag hebben we toen nog gebraaid en dat was heeel erg lekker! Elk weekend wordt er hier wel gebraaid en dat is 99% vlees en dan nog 1% salade of zoiets dergelijks.

Vandaag (zaterdag) zijn we naar Kroonstad in de provincie Vrijstaat geweest. Dit hadden we uitgezocht, omdat daar het Boskoppie leeuwen en tijgerreservaat is (www.boskoppie.com). Hier waren jaguars, leeuwen, tijgers, cheetahs en lynxen te zien. Ook mochten we met jonge, tamme, leeuwtjes en tijgers in het hok en ''spelen''/aaien. Dit was echt onbeschrijfelijk leuk om te doen! Daarna konden we zwemmen in het zwembad en als laatste kregen we een rondleiding langs alle verblijven (die trouwens vele vierkante kilometers groot waren). Gelukkig lagen de meeste dieren op de plekken waar ze gevoerd worden, dus konden we ze goed zien.

Morgen ga ik weer naar de kerk en wie weer ergens een hapje eten.

Ik raad iedereen aan om langs te komen als je tijd hebt, want het is hier geweldig!

Tot de volgende blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Op 28-01-2016 ga ik samen met Nina naar Potchefstroom (Zuid-Afrika). We gaan hier studeren aan de Noord-Wes universiteit en we gaan stage lopen in het Tshepong ziekenhuis in Klerksdorp. Op 04-06-2016 komen we weer terug in Nederland.

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 5894

Voorgaande reizen:

28 Januari 2016 - 03 Juni 2016

Potchefstroom (Zuid-Afrika)

Landen bezocht: