Week 15 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu Week 15 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu

Week 15

Door: Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

15 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Sawubona!
Unjani?

Met my gaan dit baie goed!! Ek hoop met julle ook?
Het is hier nog steeds fantastisch! En ook al zie ik ernaar uit om jullie weer te zien over 3 weken, de tijd is toch te snel voorbij gegaan hier in Zuid-Afrika......Ik raad iedereen aan die hier nog nooit is geweest, om geld te sparen en te komen!! Ik beloof je: nadat je hier bent geweest, wil je nooit meer weg! Zuid-Afrika steelt je hart of je het wilt of niet ;)

Nou, dan mijn week:
Maandag heb ik extra stage gelopen om het kind te kunnen zien dat ik in therapie heb. Wat mij steeds duidelijk wordt is dat er veel minder kinderen naar therapie zouden hoeven komen of medicatie zouden hoeven slikken als ze in een liefdevol gezin zouden opgroeien. Een gezin waar ouders de kinderen laten zien hoe mensen zich horen te gedragen door het goede voorbeeld te zijn. Een gezin waar discipline is, zonder agressie. Een gezin waar ruimte is voor zinvolle vragen, waardevolle discussies en gesprekken die absoluut nergens over gaan. Een gezin waar drugs niet gebruikt worden en waar alcohol niet dronken maakt. Een gezin waar waar woorden gebruikt worden om de ander op te bouwen in plaats van af te breken. Een gezin waar er ruimte is voor emoties. Een gezin waar geld en werk niet op nummer 1 staan. Een gezin waar onvoorwaardelijk lief gehad wordt.
Als dat zou eens waarheid zou kunnen worden voor alle kinderen, wat zou de wereld dan een mooie plek zijn!

Helaas zijn de kinderen die wij zien, vaak slachtoffer van gezinnen waar het tegenovergestelde gebeurt van hoe een gezin er volgens mij uit zou moeten zien. Helaas is het nodig dat kinderen opgroeien in kindertehuizen, op straat of dergelijke plekken.

Ik hoop maar dat wij als orthopedagogen een stukje van hun gebroken wereld heel kunnen maken.

Dinsdag en woensdag heb ik niet veel bijzonders gedaan. Ik heb aan mijn studie gewerkt en stage gelopen.

Donderdag ben ik in de avond naar een talentenshow geweest op de universiteit. In eerste instantie had ik niet veel zin, maar uiteindelijk was het een fantastische avond! Allerlei studenten met verschillende talenten traden op. Zo waren er moderne dansers, zangers/zangeressen, komieken, toneelspelers en muzikanten. Erg opvallend vond ik de beatboxer, de doedelzakspeler en de jodelaar ;) Ja, en dat allemaal in Zuid-Afrika :D

Vrijdag heb ik weer stage gelopen en zaterdag heb ik aan de studie gewerkt. Ik ben nu bijna klaar trouwens. Ik moet nog anderhalve casestudy en een eindverslag van de stage. Dat komt dus helemaal goed!

Ik heb begrepen dat Douwe Bob teleurgesteld was met de 11d plek? Als hij nou eens wist dat het ook live uitgezonden werd op de universiteit in Zuid-Afrika, zou hij vast een stuk trotser zijn ;) Misschien moet iemand dat even aan hem doorgeven?

Groetjes,

Jan Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Op 28-01-2016 ga ik samen met Nina naar Potchefstroom (Zuid-Afrika). We gaan hier studeren aan de Noord-Wes universiteit en we gaan stage lopen in het Tshepong ziekenhuis in Klerksdorp. Op 04-06-2016 komen we weer terug in Nederland.

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 5883

Voorgaande reizen:

28 Januari 2016 - 03 Juni 2016

Potchefstroom (Zuid-Afrika)

Landen bezocht: