Week 8 en 9 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu Week 8 en 9 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu

Week 8 en 9

Door: Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

02 April 2016 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Hallo allemaal!

Dit keer een blog over 2 weken. De afgelopen week was namelijk zo leuk, dat ik nog geen tijd heb gehad om de blog over de week ervoor te schrijven ;)

Ik ga niet teveel schrijven over 2 weken terug, omdat dat een normale week was waarin niet veel bijzonders is gebeurd.

Maandag en dinsdag (21 en 22 maart) ben ik voornamelijk thuis geweest, omdat de andere studenten toen op de Pelophepha trein waren (waar ik morgen op ga). Daarom heb ik maar wat aan mijn casus gewerkt. Daarnaast zijn Nina en ik op dinsdag nog wel even naar het Klerksdorp ziekenhuis geweest om te vragen wat de mensen (werknemers) bij de brandwondenafdeling graag zouden willen dat wij voor de kinderen daar doen. Uiteindelijk hebben we begrepen dat we iets moeten bedenken om de zelfwaardering van de kinderen op te krikken. Je kan je vast wel voorstellen dat als je uiterlijk is veranderd door brandwonden, dat je dan moeite hebt om jezelf weer te waarderen. Hier gaan Nina en ik dus de komende tijd wat op bedenken.

Woensdag, donderdag en vrijdag (23 t/m 25 maart) hebben we normale stage gehad bij de ziekenhuizen.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Zaterdag de 26ste begon de vakantie waar ik het meest naar uit heb gezien van deze hele stageperiode!! MIJN VAKANTIE NAAR MONTAGU!!

Eerst zijn Nina, Fleur (een vriendin uit Potch) en ik naar Johannesburg gereden. Hier is het vliegveld vanaf waar ik naar Kaapstad vloog en zij naar George vlogen. Zij gingen een rondreis maken door de West-Kaap in de tijd dat ik in Montagu zou zijn.
Na ongeveer 2 uur vliegen kwam ik aan op Kaapstad om 16.00. Daar kon ik vervolgens mijn gereserveerde auto ophalen, waarmee ik nog zo'n 2 uur naar Montagu moest rijden.
Tegen 19.00 kwam ik aan en werd ik heeeeeel erg warm onthaald door de familie Visser! Wat een geweldige vrienden zijn zij geworden. Het gezin bestaat uit vader, moeder en 2 kinderen. Meteen toen ik ze zei dat ik naar Montagu zou komen, nodigden ze me uit om bij hen in huis te komen verblijven. Wat een enorm gastvrije mensen!!

Ik ben de vorige keer (in 2013) in contact met hen gekomen, nadat de moeder een heerlijke chocoladetaart kwam brengen op een regenachtige dag bij Rietvlei2 basisschool. We klikten meteen en zij nodigde me toen uit om mee te gaan naar hun kerk, waar ik van toen af ook elke zondag heen ging. Zo groeide een vriendschap die na deze vakantie nog veel sterker is geworden!!

Zaterdag heb ik uiteraard niet meer zoveel kunnen doen, maar we hebben heeel veel bijgepraat en dat was al fantastisch!

Zondag ben ik eerst naar de kerk geweest, kwam ik daarna een huisgenoot uit Potch en een vriend van hem tegen (zij waren toevallig in Montagu tijdens hun vakantie in de West-Kaap) en heb ik hen meegenomen op visite naar Leo en Sanja. Leo en Sanja zijn 2 geweldige Nederlanders die in Montagu wonen. Ik heb in 2013 ongeveer 3 maanden bij hen in huis mogen wonen. Ook zij zijn enorm gastvrij en enorm betrokken bij de mensen (met name de minder bedeelden) in Montagu. Het was heerlijk om ze en hun huis weer terug te kunnen zien en te kunnen horen hoe het met ze gaat!

Als kers op de taart ben ik ook nog naar de familie Jansen geweest vlakbij Ashbury. Ik heb heel veel contact met hen, omdat ik en mijn ouders hen ondersteunen met de schoolloopbaan van hun kinderen.
Van 2014 af gaat hun middelste dochter naar Laerskool Montagu en sinds 2015 gaat hun oudste dochter ook naar deze school toe. Dit is één van de, al dan niet de beste, basisschool van Montagu.
Bijna naast hun wonen ook de zus van Zelda (de moeder) en haar kinderen. Het is altijd zo ontzettend leuk om het enthousiasme te zien bij de kinderen als ik met de fiets of auto aankom op het erf waar zij wonen. Ik kan me voorstellen dat het gevoel dat ik krijg bij deze kinderen, het gevoel is dat mensen krijgen bij hun eigen kinderen. Ik heb ze enorm lief en mis ze daarom nu ook al ontzettend.

We hebben heerlijk bijgepraat, cadeautjes gegeven aan de kinderen en samen gegeten. Na heeeeeel veel drukkies (knuffels), ging ik 's avonds weer terug naar het huis waar ik mocht slapen. Daar hebben we nog film gekeken met mijn beamer.

Maandag zijn de Vissers en ik uitgenodigd bij vrienden uit de kerk om te komen eten op hun plaas. We hebben daar heeeeerlijk gebraaid! En wederom veel bijgepraat :)
Daarna ben ik op visite gegaan bij Marti. Ik ken haar doordat mijn moeder met haar op Rietvlei2 school was toen zij in Montagu was. Marti is een gepensioneerde juf die super lekkere taart kan maken :D
Daarnaast zijn zij, haar man en haar kinderen ook ontzettend gastvrij. Ze wisten namelijk helemaal niet dat ik in Montagu was en ik had ook geen afspraak gemaakt met ze. Maar zoals je dat in ZA doet, ga je gewoon kuieren (op visite). Ze waren enorm aangenaam verrast toen ik voor de deur stond ;) Na gesproken te hebben en van haar heerlijke taart gegeten te hebben, ging ik weer op pad naar Ashbury toe om de mensen daar opnieuw te bezoeken.

Dinsdag stond ik om 07.00 (dit keer wel op afspraak natuurlijk) voor de deur van Zelda, Hendrika, Natalie, Tasneem en Heslie-Ann om hen een dagje mee te nemen naar Kaapstad. De meeste van hen waren daar nog nooit geweest of konden het niet meer herinneren.
We zijn naar Kaapstad aquarium geweest, waar we vele soorten vissen, haaien en pinguïns gezien hebben en iedereen hun ogen uitkeek. Dit hadden ze nog nooit gezien, dus het was een heel bijzondere ervaring!
Na het aquarium zijn we uit eten geweest, in een dubbeldekkerbus de stad rondgereden, zijn we naar de Afrika markt geweest en zijn we nog wezen winkelen in een groot winkelcentrum (Victoria's Wharf).
Het was zo bijzonder om deel te mogen zijn van al deze eerste indrukken van de kinderen. Dit zullen zij, maar ook ik, nooit meer vergeten! Kaapstad is echt prachtig!!

Woensdag heb ik de andere kinderen die niet mee konden, wegens ruimte gebrek, naar Kaapstad meegenomen naar Birds Paradise in Robertson. Mary-Jane, Subeny, Tashmia, Cameron en Heinwin waren daar ook nog nooit geweest. We hebben heerlijk gegeten, gekeken naar vele verschillende soorten vogels en dieren zoals zebra's, bokken, schapen, geiten etc. Eén soort dier was met name erg interessant: de krokodil. We wisten dat er ook een hok was met krokodillen, maar we zagen de krokodillen niet....daarom gingen we op het verhoogde uitkijkpunt staan (zo'n meter boven de grond) dat een beetje het hok in ging. Toen we bij het hek aankwamen lag er precies onder het hek een heel grote krokodil!! De kinderen schrokken zich dus een hoedje ;) Toen ze in de kieren tussen de planken van de verhoging doorkeken, kwamen ze er achter dat onder de verhoging de andere krokodillen lagen!!! We stonden dus bovenop de krokodillen!!

Gelukkig konden ze er niet uit ;)

Na Birds-Paradise heb ik de kinderen thuis afgezet en ben ik naar mijn kapster in Montagu geweest die ook niet wist dat ik er was, maar het wel heeel erg leuk vond en me direct kon helpen!!!

Als avondeten heb ik bij de familie Visser toen poffertjes gemaakt met de poffertjespan en mix die ik bij Jasmyn gekocht had voor ze. Dit was echt genieten! Heerlijk met extra poedersuiker, kaneel en boter ;)

's Avonds heb ik toen nog een bioscoop gemaakt in de township met mijn beamer en box. Allle kinderen van het erf kwamen kijken en later ook nog mensen van de kerk :D De film Inside Out werd erg gewaardeerd!! Heerlijk onder de sterren (die je in ZA heel goed kan zien) hebben we zo een uur of 2 onder dekens en met kussen zitten kijken.

Toen donderdag alweer mijn laatste dag aanbrak (omdat ik vrijdag al om 05.00 terug naar Kaapstad moest rijden om mijn vliegtuig te halen) ben ik meegenomen naar Ceres door de Vissers. We wisten nog niet wat we zouden gaan doen (het was een verrassing van de moeder). We kwamen uiteindelijk aan bij Ceres Zip Lines. Dit zijn stalen kabels tussen de bergen waar vanaf je kan glijden. In totaal 1400 meter verdeeld over 7 kabels. Het was erg hoog en heeel erg leuk om te doen! Super lieve en leuke verrassing!

Toen we om 16.30 weer terugkwamen uit Ceres ging ik snel Tasneem en Natalie ophalen om naar hun school te gaan. Ik had namelijk een afspraak met de directeur dat we wat over hen konden praten en dat zij hun klassen konden laten zien. Ik ben zo enorm trots op ze!! Ze halen prachtige cijfers en hebben zich geweldig aangepast aan de andere leeromgeving!! Ook de directeur was vol lof over ze! Echt een enorme zegen om deze kinderen te kunnen helpen om aan hun toekomst te bouwen! En wat waren ze trots op hun werk en hun school :D

Na de school hebben we nog snel eten gehaald en heb ik mijn laatste avondeten met de Jansen mogen hebben. Na veel tranen, drukkies en foto's ging ik op pad naar mijn één na laatste afspraak van die dag: juffrou Carelse. Ik heb bij Rachel gewoond de eerste periode toen ik stage liep op haar school in 2013. We hebben erg veel gesproken over van alles en nog wat over de school, haar familie en ontwikkelingen op schoolgebied in ZA. Het was erg leuk om ook haar weer te kunnen zien!

De laatste avond heb ik afgesloten met nasi bij de Vissers. De nasikruiden, satésaus, ketjap en kroepoek had ik ook voor ze meegenomen. Het was heerlijk!!
Verder heb ik ook nog heel veel spelletjes gedurende de week met ze gedaan en heb ik het erg leuk gehad bij hen!

Toen ik vrijdagochtend opstond, had ik niet verwacht dat er iemand wakker zou zijn om me uit te zwaaien, aangezien ik al om 05.00 terug moest rijden naar Kaapstad. Tot mijn verbazing waren ze allemaal opgestaan en stond de koffie klaar! Wat een dierbare mensen!! Ook hen mis ik nu al enorm!

Na een rit van 2.5 uur kwam ik aan bij het vliegveld van Kaapstad, waar ik Nina weer ontmoette. We hebben veel gesproken over onze ervaringen tijdens onze vakanties. Nadat het vliegtuig aankwam op Johannesburg, moesten we nog ongeveer 2 uur terugrijden naar Potch. Dit ging allemaal gelukkig erg goed :)

Nou, dan zijn we bij vandaag aangekomen. Het is hier allemaal nog steeds erg leuk, maar ik mis Montagu en met name mijn vrienden en de kinderen daar al heel erg!! Daarom ga ik proberen in de week van hemelvaart nog een week te gaan. Ik hoop heel erg dat dit lukt!

Ik voel me enorm gezegend met al deze fantastische mensen in mijn leven!! Deze mensen zijn mijn tweede familie geworden en hebben een grote plek in mijn hart veroverd.

Ik wens iedereen die dit leest net zulke vrienden en ervaringen toe! Het verrijkt je leven enorm!

Mooibly julle!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Op 28-01-2016 ga ik samen met Nina naar Potchefstroom (Zuid-Afrika). We gaan hier studeren aan de Noord-Wes universiteit en we gaan stage lopen in het Tshepong ziekenhuis in Klerksdorp. Op 04-06-2016 komen we weer terug in Nederland.

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 5882

Voorgaande reizen:

28 Januari 2016 - 03 Juni 2016

Potchefstroom (Zuid-Afrika)

Landen bezocht: