Week 5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Jan Willem Glind - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

06 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Hallo allemaal!!

De tweede maand van mijn verblijf in ZA is inmiddels aangebroken.
Nog altijd is het hier heerlijk warm weer en zijn de mensen die ik ontmoet erg aardig!

Het internet is zoals gewoonlijk wel een groot struikelblok. De eerste 2 weken hadden we onbeperkt en redelijk snel wifi in ons huis, maar na de 2de week ging het met de snelheid bergafwaarts. Inmiddels zijn we op het punt dat er geen wifi meer is en dat ik heb moeten overstappen op een dongel waar ik vrij dure data voor moet kopen. De mensen van de wifi zijn wel op de hoogte van ons probleem en ze komen binnenkort een keer kijken, maar hé this is Africa (TIA), dus het kan nog wel een paar weken duren ;)

De maandag en dinsdag waren niet erg interessant om te vertellen. We waren vrij, omdat de professor die ons moest lesgeven ziek was. Ik heb de maandag daarom gebruikt om tevergeefs te proberen de wifi aan de praat te krijgen. Uiteindelijk heb ik dus die dongel gekocht, omdat dat niet lukte.... De dinsdag heb ik vrij gehad en uitgerust.

Woensdag hebben we weer meegelopen met de psychologen van Klerksdorp hospital. In dat ziekenhuis komen op de psychologie afdeling met name kinderen, dus dat is voor ons erg interessant.

Donderdag ben ik begonnen aan mijn tweede casus. En dat vind ik erg leuk, omdat ik met deze jongen zelf mag werken. Uiteraard bespreek ik alles wel met het hoofd van de psychologieafdeling aangezien ik student ben, maar verder doe ik de gesprekken en toetsen helemaal zelf.
Verder heb ik ook de tweede sessie gehad met de jongen voor mijn eerste casus met prof Esmé. Ook dit was erg interessant!!

Vrijdag heb ik de IQ test uitgevoerd die in ZA het meeste gebruikt wordt. Dit was voor het eerst op een echte cliënt, dus ik was heel erg blij toen het IQ eruit kwam dat de hoofdpsychologe al had ingeschat. De test heb ik dus goed uitgevoerd en daar ben ik erg blij mee, want de uitslag van een IQ test kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van kinderen. Denk aan schoolplaatsing of het beeld dat mensen van je hebben die je IQ weten (leerkrachten, ouders).
Verder heb ik ook voor het eerst een gesprek gevoerd met een ouder. Ook dit is erg interessant, want zo zie je toch weer een andere kant van het verhaal dan die van het kind.

Zaterdag heb ik heerlijk geluncht met een vriendin van de kerk. Ik heb grote wentelteefjes met warme vruchten en room op! Echt een aanrader!!
Ook hebben we in de avond nog een braai bij ons thuis gehad met de M-studenten die konden komen. Het was echt super gezellig!!!

Nou, ik heb dus niet iets heel erg bijzonders gedaan, maar ik heb wel 2 heel erg leuke (nieuwe) plannen gemaakt:
1) Het eerste weekend van mei gaan we met de m-studenten op safari in Tzaneen (https://en.wikipedia.org/wiki/Tzaneen). Een van de studenten heeft haar ouderlijk huis daar en zij hebben een wildreservaat waar we de hele Big 5 kunnen gaan spotten!! Super leuk dus!

2) We (Ik, Nina en Harm) gaan een dag op 5 naar Krügerpark richting het eind van ons verblijf hier. Een college van mijn oom heeft daar gewerkt en zijn zoon studeert ook op de NWU in Potch. We hebben de zoon inmiddels ontmoet en hij heeft ons precies uitgelegd waar we wel en niet heen moeten gaan en wanneer we het beste kunnen gaan. Ook daar heb ik al heel erg veel zin in!

Verder heb ik eigenlijk niet echt iets te vertellen....Het enige is misschien nog dat hier binnenkort de provinciale verkiezingen worden gehouden en dat ik hoop dat iedereen gaat stemmen om dit prachtige land en de geweldige mensen een mooie toekomst te geven! Ik denk dat ik zou stemmen op DA, aangezien ANC er de afgelopen jaren niet erg goed in geslaagd is om het land op te bouwen....Misschien is het tijd voor verandering?

Tot de volgende blog!! en groetjes thuis!



  • 06 Maart 2016 - 17:45

    Els:

    Hoi Jan Willem,
    Geniet je tijdens je werk/studiedagen van het klimaat?? En ik ben nieuwsgierig naar het gebruik van de testen. Kende je het testmateriaal? Vergelijkbaar met het materiaal in Nederland??
    Je werkt meer in het psychologische gebied dan in de orthopedagogiek??

    Qua weerbeeld een redelijke zondag in Bennekom. Vanmorgen gefietst door het bos, via O&O langs de Rijn gefietst. Ik heb mijn vader bezocht in het verpleeghuis. Dementie is een nare ziekte.. :( Maar in het algemeen zijn onze momenten wel gezellig. Goed eten koken en ook even studeren. Ik ben wel geïnteresseerd. Op school zeer regelmatig ADHD kinderen en kinderen met wat autisme in hun breinbagage... Voor DVO regel ik wat zaken voor de instroomtraining. E zo gaat het leven... :)
    Groet, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Willem

Op 28-01-2016 ga ik samen met Nina naar Potchefstroom (Zuid-Afrika). We gaan hier studeren aan de Noord-Wes universiteit en we gaan stage lopen in het Tshepong ziekenhuis in Klerksdorp. Op 04-06-2016 komen we weer terug in Nederland.

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 5880

Voorgaande reizen:

28 Januari 2016 - 03 Juni 2016

Potchefstroom (Zuid-Afrika)

Landen bezocht: